Cyklens gearing udtrykkes ved det såkaldte geartal. Geartallet stammer oprindeligt fra de gamle væltepetere, hvor transmissionen gik direkte fra pedalerne til det trækkende forhjul. Forhjulets størrelse var af stor betydning for gearingen, hvorfor dets diameter blev inddraget i geartallet. Geartallet udtrykkes i engelske tommer der er 2,54 cm.
Geartal = Diameter * Klinge / Bagkrans.
Geartallet for et 27″ hjul med kæden på en klinge med 42 tænder og bageste tandhjul på 15 er således 75,6 (eng. tomme).
|
Udveksling = Klinge / Bagkrans
Forholdet mellem klinge og bagkrans beskriver udvekslingen, hvor det forudsættes at forholdet mellem de to tandhjul kan udtrykkes i antal tænder.
Meter pr. pedalomdrejning = PI * 2,54 * Geartal / 100
PI er 3,1416 og konstanten 2,54 er omregning fra engelsk tomme til centimeter. Formlen beskriver hjulets omkreds ganget med udvekslingen.
Hastighed ved given gearing og kadence = M pr. pedalomdr. * 60 * Kadence / 1000
Hastigheden er beregnet som kilometer (1000) i timen (60).
Endelig kan kadencen beregnes som:
Hastighed * 1000 / (M pr pedal omdr. * 60)
Shimano anvender disse regneregler i deres nyeste cykelcomputer der er integreret i gearsystemet. I Shimano “Flight Deck” kender computeren gearstillingen og ud fra hastigheden kan kadencen efterfølgende beregnes.
Dækstørrelser
Det er ikke problemfrit, at beregne hjulets omkreds ud fra de opgivne dækstørrelser, da der ikke er en ens standard. Følgende tabel viser hjulets omkreds i mm ved forskellige dækstørrelser, samt et beregnet eksempel:
Dæktype | Omkreds | Dæk | Klinge | Krans | Kadence | |
20″ | 1596 | 27*1 1/4″ | 42 | 17 | 90 | |
22″ | 1759 | Geartal | 66,71 | |||
24″ | 1916 | Udveksling | 2,47 | |||
700*25 | 2124 | Meter pr. pedalomdrejning | 5,32 | |||
27*1″ | 2136 | Hastighed | 28,74 | |||
27*1 1/4″ | 2155 |