Aerodynamic

Test af aerodynamik for cykelryttere indebærer en del udfordringer, som normalt ikke findes ved traditionelle målinger af aerodynamik.Målinger foregår bedst på en rullemekanisme, hvor cykelrytteren cykler på stedet. Imidlertid spiller rytterens position, kadencen og hjulenes omløbshastighed med mere ind. Med andre ord er det svært ved en test, at påvise hvor stor en effekt den enkelte faktor har.

Jeg har beregnet vindmodstanden ved varierende hastigheder, og i oprejst samt foroverbøjet stilling. Den anvendte formel er et forsimplet udtryk, der er hentet fra Politikkens Cykelhåndbog.

Formel for vindmodstand: M = ½D * C * S * V2

D: luftens massefylde, 1.2

C: luftmodsstandskoeeficient, oprejst 1.1, foroverbøjet 0.83

S: frontareal,oprejst 0.5 m2, foroverbøjet 0.36 m2

V2: kvadratet på hastigheden, m pr. sekund

2 tanker om “Aerodynamic”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ride On